دانستنی های جالب از طلا

دانستنی های جالب از طلا

 

دانستنی های جالب از طلا

 

۱- آیا کاپ جام جهانی فوتبال از طلای خالص می‌باشد؟ وزن آن چه‌قدر است؟

طراحی این جام توسط هنرمندی ایتالیایی انجام شد و برای اولین بار در جام جهانی 1974 به تیم برنده که همانا آلمان بود اهدا گردید. این جام از 5 کیلوگرم طلای 18 عیار به همراه دو لایه از سنگ مالاکیت ساخته شده است. وزن کل این جام 6175 گرم (کمی بیشتر از 6 کیلوگرم) می‌باشد.

 

2- دلیل وجود شیارهای لبه‌ی سکه‌ها به خاطر چیست؟

در گذشته‌های دور در ضرب سکه‌ها از طلا و نقره استفاده می‌شده است و به علت این‌که بعضی افراد سود جو با تراشیدن لبه‌ی سکه‌ها از طلا و نقره‌ی آن استفاده می‌کردند بدون آن‌که تغییر چندانی در شکل سکه پدیدار شود، حاکمان آن دوران تصمیم گرفتند که در لبه‌ی سکه‌ها شیار‌هایی را ایجاد کنند تا در صورت تراشیدن سکه به آسانی قابل تشخیص باشد. اینک با توجه به این نکته که در حال حاضر در ساخت سکه‌ها از طلا و نقره استفاده نمی‌شود اما به خاطر اینکه مردم دیگر به ظاهر سکه‌ها عادت کرده بودند تغییری در آنها ایجاد نکردند.

 

3- دو الماس «کوه نور» و «دریای نور» توسط چه کسی به ایران آورده شد و اینک این دو الماس در کجا نگهداری می‌شوند؟

این دو الماس توسط نادر شاه افشار در جنگ با هند به دست آمد و به ایران آورده شد. وزن الماس دریای نور در حدود 183 قیراط و به رنگ صورتی می‌باشد و هم اکنون در موزه‌ی جواهرات بانک مرکزی در تهران قرار دارد.

الماس کوه نور نیز به وزن حدوداً 105 قیراط در تاج ملکه‌ی انگلستان نصب گردید و هم اکنون در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تیمز، نگهداری می‌شود.

(منبع: ویکی پدیا)

 

4- آیا بهترین رسانای جریان الکتریسیته طلا می‌باشد؟

با وجود استفاده‌ی فراوان فلز مس در سیم‌های برق اما این فلز در رده‌ی سوم بهترین رساناها قرار دارد. بهترین رسانای جریان الکتریسیته ابتدا طلا سپس نقره و در مرحله‌ی سوم مس می‌باشد اما به خاطر هزینه‌ی بالای استفاده از طلا و نقره در سیم‌های برق از فلز مس استفاده می‌شود.

 

5- آیا درست است که استفاده‌ی طلا برای مردان مضر می‌باشد؟ چرا برای زنان این‌گونه نمی‌باشد؟ آیا استفاده از نقره هم عوارضی دارد؟

بله؛ طلا برای آقایان دارای عوارض بسیاری می‌باشد. طلا روی گلبول‌های قرمز خون مردان اثرگذار است و سیستم ایمنی بدن آنها را دچار مشکل می‌کند. همچنین می‌تواند علاوه بر اثر منفی در کبد، موجب غلظت خون شده و به مرور زمان به امراض قلبی و سکته برای آقایان منتهی می‌شود. حتی استفاده‌ی طولانی مدت از آن می‌تواند باعث عقیم کردن آنها گردد.

در پاسخ به این سؤال که پس چرا طلا برای بانوان بلا مانع است باید گفت که در ساختار چربی پوست آقایان و خانم‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. مقدار چربی پوست آقایان کمتر است و از این رو، طلا به راحتی می‌تواند به صورت یون از پوست مردان عبور نماید. حال این‌که در زنان این لایه چربی ضخیم‌تر است و مانع رسیدن این یون‌ها به بدن می‌شود.

درباره‌ی نقره هم باید گفت علاوه بر این‌که ضرری ندارد به‌علت خاصیت قوی ضدعفونی کننده و میکروب‌کشی آن نیز توصیه می‌شود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که نقره از بین برنده‌ی 650 نوع میکروب می‌باشد.

 

6- علامت و شماره‌هایی که به روی طلا حک می‌شوند چه معنایی دارند؟

معمولاً به روی طلایی که خریداری می‌کنید عیار آن به دو صورت  ایرانی یا بین‌المللی حک می‌شود. پس اگر مشاهده کردید به روی طلا عدد 18K  و یا 750K حک شده به معنی آن است که عیار طلای شما 18 می‌باشد. حرف K در اینجا ابتدای لغت «karat» به معنی قیراط می‌باشد که البته نباید آن‌را با لغت «carat» که در سنگ‌ها استفاده می‌شود و از آن نیز به قیراط نام برده می‌شود اشتباه کنید.

هم‌چنین مدتی است که حروف و شماره‌های دیگری نیز به روی طلاجات حک می‌شوند که نشان‌دهنده‌ی شهر سازنده و شماره‌ی کارگاهی است که آن قطعه طلا در آنجا ساخته شده است. به‌عنوان مثال حرف T نشان‌دهنده‌ی شهر تهران و حرف E نشان‌دهنده شهر اصفهان می‌باشند. حال بر فرض اگر به روی طلایی که خریداری کرده‌اید 355 T حکاکی شده به معنی آن است که آن قطعه طلا در تهران و توسط کارگاهی به شماره شناسایی 355 ساخته شده تا اگر بعداً به هر دلیلی آن طلا ایرادی داشت به آسانی کارگاه سازنده‌ی آن شناسایی گردد.

 

7- طلا را چگونه به رنگ‌های مختلفی مانند قرمز و سبز تبدیل می‌کنند؟

با توجه به این نکته که رنگ اصل طلا زرد است و طلایی را که خریداری می‌کنید طلای خالص نبوده و مقداری فلزات دیگر به آن اضافه می‌نمایند (همان‌گونه که قبلاً به این نکته اشاره شد، دلیل این کار به خاطر نرم بودن طلای خالص می‌باشد) حال این فلزات بسته به نوع خود می‌توانند باعث تغییر رنگ در طلا شوند. اینک اگر در آن طلا از مس استفاده کنیم رنگ طلای ما متمایل به قرمز و اگر از نقره استفاده کنیم رنگ طلای ما متمایل به سبز می‌شود. حتی در ساخت طلای سفید نیز مقداری از فلز نیکل و روی استفاده می‌گردد.

ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که انگشتر طلا زرد خود را به طلا فروش به جهت پرداخت و آب‌کاری می‌دهید و او  آن‌را با دو یا سه رنگ در  آب‌کاری  به شما پیشنهاد می‌دهد. چه‌طور این کار ممکن است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در این مواقع در کارگاه با روکشی بسیار نازک مانند رادیوم روی طلای شما را می‌پوشانند که به مرور زمان ساییده شده و از بین می‌رود در صورتی که اصل طلای شما به رنگ زرد بوده و در ماهیت و آلیاژ آن نمی‌توان تغییری ایجاد نمود.

 

8- وزن بزرگ‌ترین شمش و بزرگترین سکه طلای دنیا چه‌قدر می‌باشد؟

بزرگترین شمش طلای جهان به وزن 250 کیلوگرم می‌باشد که در موزه‌ای در ژاپن نگه‌داری می‌شود. هم‌چنین بزرگترین سکه‌ی طلای جهان 1012 کیلوگرم است که در کشور کانادا ضرب گردیده است و همانند شمش دارای عیار 24 می‌باشد.

 

9- میزان طلا و نقره‌ی به کار رفته در ضریح جدید امام حسین (ع) به چه میزان می‌باشد؟

وزن کل ضریح جدید بالغ بر 12 هزار کیلوگرم بوده که در آن  118 کیلو و 650 گرم طلا و نیز کل نقره‌ی مصرفی در ورق‌های قلمزنی شده به استثنای گوی و ماسوره 1800 کیلوگرم و با احتساب گوی و ماسوره 4 هزار و 600 کیلوگرم می‌باشد.

(منبع: فارس نیوز)

 

10- دلیل گذاشتن حلقه‌ی ازدواج در انگشت چهارم دست چپ چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید اذعان نمود مدرک معتبری دال بر استفاده‌ی حلقه در انگشت چهارم دست چپ یافت نشد اما بر اساس نتایجی که از بیشتر سایت‌ها به‌دست آوردیم تنها به مطلبی برخوردیم که به نقل از افسانه‌های چینی به‌دست آمده است و در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد. همچنین در بعضی سایت‌ها دلیل این کار را اعتقاد  مصریان باستان و نیز رومی‌ها که معتقد بودند رگی در انگشت چهارم دست چپ  مستقیماً به قلب راه دارد ذکر کرده‌اند اما این گفته نیز از نظر علمی تأیید نشده است.

الف) ابتدا کف دو دست‌تان را روبروی هم قرار دهید و دو انگشت مياني دست‌هاي چپ و راست تان را پشت به پشت هم بچسبانيد.

ب) چهار انگشت باقی‌مانده را از نوک آنها به هم متصل کنید.

ج) به اين ترتیب تمامی پنج انگشت به قرینه‌شان در دست دیگر متصل هستند.

د) سعي کنید انگشتان شست را از هم جدا کنید. انگشت شست نمایانگر والدین است. انگشت‌هاي شست مي‌توانند از هم جدا شوند زیرا تمام انسان‌ها روزی مي‌ميرند. به اين صورت والدین ما روزی ما را ترک خواهند کرد.

ه) لطفاً مجدداً انگشت‌هاي شست را به هم متصل کنید. سپس سعي کنید انگشت‌هاي دوم را از هم جدا نمائید. انگشت دوم (انگشت اشاره) نمایان‌گر خواهران و برادران هستند. آنها هم براي خودشان همسر و فرزندانی دارند. اين هم دليلي است که آنها ما را ترک کنند.

 و) اکنون انگشت‌هاي اشاره را روي هم بگذارید و انگشت‌هاي کوچک را از هم جدا کنيد. انگشت کوچک نماد فرزندان شما است. دير يا زود آنها ما را ترک مي‌کنند تا به دنبال زندگی خودشان بروند.

ز) انگشت‌هاي کوچک را هم به روي هم بگذارید. سعي کنيد انگشت‌هاي چهارم (همان‌ها که در آن حلقه ازدواج را قرار مي‌دهيم) را از هم باز کنید. احتماًلا متعجب خواهید شد که مي‌بينيد به هیچ عنوان نمي‌توانید آنها را از هم باز کنید. به اين دلیل که آنها نماد زن و شوهری هستند که برای تمام عمر به هم متصل باقی مي‌مانند.

 

11- از هر کیلو سنگ طلا در معدن به چه میزان طلا استخراج می‌گردد؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا  باید به‌جای واژه‌ی «کیلو» از واژه‌ی «تن» استفاده نمود. زیرا معمولاً در هر 1 تن سنگ طلا فقط به میزان چندین گرم طلا از آن استخراج می‌گردد که این مقدار در حالت خوب خود به 10 گرم طلا در تن می‌رسد.

 

12- مسافری که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشد به چه میزان می‌تواند به همراه خود طلا و نقره از کشور خارج کند؟

با استناد به سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران هر مسافر مي‌تواند هنگام خروج از کشور حداکثر 150 گرم طلای ساخته شده بدون نگين و تا 3 كيلوگرم نقره‌ی ساخته شده بدون نگين با خود همراه داشته باشد.

 

13- میزان طلای به کار رفته شده در مجسمه‌ی اسکار که به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود چقدر می‌باشد؟

مجسمه‌ی ارائه شده در مراسم اولیه‌ی اسکار از جنس برنز طلا اندود بود. اما در حال حاضر این مجسمه آلیاژی از فلزات قلع و سرب می‌باشد که به روی آن پوششی از فلز مس قرار گرفته و در نهایت با طلای 24 عیار، طلا اندود گردیده است.

 

14-  وجود انگشتر در هر انگشت به چه معنا می‌باشد؟

انگشت شست: نشان دهنده قدرت اراده در فرد است. این انگشت با خودِ درونی فرد درارتباط است. وقتی به شما گفته می‌شود که در انگشت شستتان انگشتری بیندازید، به دقت مراقب تغییراتی که در زندگیتان اتفاق می‌افتد باشید. این انگشتر قدرت اراده‌ی شما را تقویت خواهد کرد.

انگشت اشاره: نشان دهنده قدرت، رهبری و جاه ‌طلبی است. این انگشت نشان‌دهنده یک نوع قدرت خاص است. این مسئله به خصوص در قدیم الایام وقتی پادشاهان قدرتمند درانگشت اشاره خود انگشتر می‌انداختند بیشتر نمود دارد. در نتیجه، انداختن انگشتر در این انگشت به شما در این زمینه کمک می‌کند.

انگشت وسط: نشان دهنده‌ی فردیت و هویت فرد است. این انگشت که در وسط قرار گرفته است نشان‌دهنده یک زندگی متعادل و متوزان است. انداختن انگشتر در این انگشت به شماکمک می‌کند زندگی متعادل‌تری داشته باشید.

انگشت چهارم: انگشت انگشتری دست چپ به قلب رابطه مستقیم دارد. به خاطر همین است که حلقه‌ی ازدواج در این انگشت انداخته می‌شود. این انگشت همچنین نشان دهنده احساسات و خلاقیت در فرد است. انداختن انگشتر در انگشت چهارم دست راست به شما کمک می‌کند در زندگی خود خوشبین‌تر باشید.

انگشت کوچک: نشان‌دهنده‌ی همه چیز در روابط شماست. این انگشت نشان‌دهنده روابط ما با محیط بیرون می‌باشد و دقیقاً مخالف شست است که به خودِ درونی ما اشاره دارد. این انگشت نشان‌دهنده‌ی رفتار ما با دیگران است. انداختن انگشتر در این انگشت به شما کمک می‌کند روابط خود را تقویت کنید، به خصوص درمورد ازدواج. به ارتقای روابط کاری هم کمک می‌کند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید