فرمول محاسبه قیمت فروش طلا

فرمول محاسبه قیمت فروش طلا

 

روش محاسبه قیمت فروش طلا

 

برای محاسبه قیمت فروش طلا ، پنج عامل باید فراهم گردد تا به سهولت بتوان قیمت فروش طلا را محاسبه کرد :

 

1- قیمت روز طلا
قیمت روز طلا یا مظنه یا فی طلا هر سه به یک معنی می باشد. 
قیمت طلا بر اساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص می گردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوة ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوریکه همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی و اقتصادی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود. 
در ایران مظنه را براساس یک مثقال طلای عیار 705 یا 17 عنوان می کنند که فروشنده می تواند آنرا تبدیل به گرم و هر عیار مورد نیاز خود نماید. 
نکته : قیمت یک گرم طلای 18 عیار آب شده نیز بعنوان مظنه استفاده می گردد. 


2- اجرت
به مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به سازنده آن قطعه و یا کلاً به بنکدار و یا کیفی پرداخت می گردد ، اجرت ساخت می گویند.

اجرت ساخت میزان کار و زحمتی است که سازنده بر روی طلا انجام داده است و بسته به این که طلا با ماشین و قالب آماده تهیه شده یا کار دست بوده باشد متفاوت است. طبیعی است که هر چه ظرافت، سلیقه و هنر بیشتری به کار رفته باشد، اجرت بیشتری هم دارد.

 

3- وزن مصنوع
ترازوی زرگری وسیله ای جهت توزین طلا و جواهرات در طلا فروشی ها و زرگری ها می باشد ، ترازوی زرگری كه در فروشگاه های طلا فروشی مورد استفاده قرار می گیرد دارای دقت یك صدم گرم می باشد ولی در مواردی دارای دقت یك هزارم گرم است ، ترازوی زرگری با دقت یك هزارم گرم بیشتر در زمان ساخت طلا مورد استفاده قرار می گیرد.
طلا فروشی ها باید از ترازو دیجیتالی استفاده کنند كه دارای واحد های وزنی گوناگونی باشند كه كاربر بتواند بر اساس واحد های دلخواه توزین را انجام نماید . در صنف طلا فروشی در توزین طلا از واحدهای مثقال ، اونس و به صورت رایج از گرم استفاده می گردد.
در صنف طلا فروشی وزن رایج برای ظرفیت كل ترازو ، ظرفیت 3 كیلو گرم می باشد.

 

4- سود فروشنده
عرف عام در بازار 7% می باشد 7 ٪ سود فروشنده ،  سودی که فروشنده‌ی طلا بابت فروش آن برای خود منظور خواهد کرد که به مبلغ تمام شده اضافه خواهد شد و در هر شرایطی این سود ثابت می باشد. به‌عنوان مثال اگر مبلغ تمام شده 1.000.000 تومان باشد با سود فروشنده 1.070.000 تومان خواهد شد.

 

5- مالیات بر ارزش افزوده

در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده معادل با 9٪ مبلغ کل می باشد که به مبلغ نهایی افزوده می شود. به‌عنوان مثال اگر طلایی با سود فروشنده 1.070.000 تومان شود با اضافه شدن مالیات مبلغ 1.166.300 تومان خواهد شد.

 

حال با داشتن این پنج  عامل می توان قیمت فروش طلا را به سهولت محاسبه نمود.

 

فرمول محاسبه قیمت فروش طلا

 

فرمول قیمت فروش طلا

 

نکته:  برای راحتی بیشتر خوانندگان و جلوگیری از ابهامات ، فرمول را بر اساس محاسبه روی ماشین حساب ذکر می‌کنیم
 

نرخ طلا + اجرت ساخت × وزن × 7٪  + = × 9٪ + =

 

 

مثال : اگر قیمت یک گرم طلا 18 عیار 190.000 تومان باشد و این مصنوع زنجیر ایتالیاتی باشد با اجرت 25000 تومان و وزن مصنوع 156/7 گرم باشد ، قیمت فاکتور شده برای خریدار را اگر سود فروشندگی را 7% و نرخ مالیات بر ارزش افزوده را 9% در نظر بگیرم حساب کنید ؟

 

 

 

 

 

 

منبع :  بخشی از کتاب فروشنده حرفه ای طلا و جواهر شو

 

آموزش فروشندگی طلا و جواهر

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید